В Україні з 2017 року триває освітня реформа «Нова українська школа», метою якої є побудова якісної сучасної конкурентноспроможної загальної середньої освіти. Її сутність полягає в переході від навчання до формування здатностей застосовувати знання, уміння, цінності й ставлення для розв’язання практичних завдань і проблем у швидкозмінному світі.
Для здійснення цієї мети було створено формулу Нової української школи, яка передбачала нову структуру школи: початкова школа (1–4 класи), гімназія (5–9 класи, базова освіта), ліцей (10–12 класи, профільна освіта).
Реалізація реформи відбувається поетапно упродовж 12 років. Станом на травень 2025 року підходи Нової української школи запроваджено в 1–7 класах усіх шкіл України. З 2025–2026 навчального року навчатимуться за новою програмою учні 8-х класів, а з 2027–2028 навчального року — масове впровадження реформи в профільній освіті.
Реформа профільної освіти спрямована на покращення якості освіти та надання учням можливості обирати профіль навчання відповідно до їхніх інтересів та подальших планів.
Після 9 класу учні зможуть обрати, де продовжувати навчання: в академічному ліцеї, професійному коледжі чи закладі фахової передвищої освіти.
Основні положення реформи
Два спрямування профільної освіти:
Учні зможуть продовжити навчання в одному з закладів:
Академічні ліцеї:
підготовка до вступу у вищі навчальні заклади в 10–12 класах;
один чи кілька профілів навчання в одному ліцеї;
поглиблене вивчення профільних предметів та інтегрованих курсів;
вибір предметів незалежно від профілю (можливість поєднати фізику і філологію, історію і хімію тощо).
Заклади професійної (професійно-технічної)/фахової передвищої освіти:
здобуття професії;
швидший вихід на ринок праці;
отримання свідоцтва про повну загальну середню освіту;
вибір предметів, які пов’язані з майбутньою професією;
можливість вступити у заклади вищої освіти.
Вибір профілю:
Академічні ліцеї будуть великими й переважно відокремленими від початкових шкіл та гімназій. У них має бути щонайменше 100 учнів (10-12 класів) на паралелі.
В академічних ліцеях учнівство зможе обрати профіль(профілі) навчання в межах кластерів (групи предметів, об'єднаних за певною галуззю знань або сферою діяльності): STEM, мовно-літературний, соціально-гуманітарний, щоб вивчати предмети й курси поглиблено.
Для якісного опанування програми старшокласникам потрібно щонайменше 3 роки- це міжнародна практика.
10 клас-адаптаційний, учні завершують загальну підготовку та остаточно визначаються з профілем навчання;
11-12 класи-поглиблене вивчення профільних предметів/інтегрованих курсів та дисциплін за вибором.
Що робити учням та батькам?
Ознайомитися з концепцією реформи:
МОН рекомендує ознайомитися з основними положеннями та цілями реформи профільної освіти.
Вивчати можливості:
Звернути увагу на інформацію про академічні ліцеї та професійні коледжі, які будуть відкриті для учнів.
Вивчати свої інтереси:
Розмовляти з дітьми про їхні інтереси та нахили, щоб допомогти їм зробити правильний вибір профілю навчання.
Більше про реформу можна дізнатися на сайті за посиланням
За інформацією відділу освіти міської ради
Прес-служба СМР - 09.07.2025.