Logo

Telegram
Facebook

Поліція попереджає про найпоширеніші випадки шахрайств


Майже щоденно кілька мешканців Синельниківщини потрапляють у тенета шахраїв, втрачаючи значні суми коштів. Зловмисники в погоні за легкими грошима не зупиняються ні перед чим, а рівень їх цинізму нерідко перетинає усі допустимі межі.

Найбільш розповсюдженими видами подібних злочинів, уже майже «класичними» схемами, є торгівля у соцмережах ( Instagram, OLX, Facebook тощо), шахрайства проти людей похилого віку, так і схеми, розраховані на потреби людей, обумовлені військовим часом.

Наприклад, серед останніх випадків у м. Синельникове зафіксовано низку шахрайств, пов’язаних з продажем через інтернет неіснуючих автомобілей для потреб військових, в одному випадку зловмисник заволодів 168 тис. гривень у місцевого жителя. Чоловік перерахував гроші, однак транспортний засіб так і не отримав, у другому випадку йдеться мова про 137 тис. гривень.

Щодо торгівлі через соцмережі, то в таких випадках шахраї хочуть отримати доступ до банківських рахунків, кодів або аванс за товар, який вони нібито продають.

Онлайн-покупки зручні для значної частини українців, але для того, щоб не стати жертвою шахраїв, необхідно перевірити сайт чи онлайн-магазин, в якому людина здійснює покупку. Зачасту шахраї розробляють сайти під брендом відомих фірм, де одна буква в назві чи цифра можуть не співпадати. Люди можуть не звернути на це уваги. Потрібно також перевірити відгуки інших покупців, які з даним сайтом вже працювали.

Щодо людей похилого віку, то вони часто стають жертвами псевдопрацівників соціальних служб, які приходять до них додому, вводять в оману та заволодівають грошима.

В кожного працівника, який працює у сфері надання послуг, має бути документ, який підтверджує те, що дана особа дійсно являється працівником даної структури і вона в праві надавати послуги, чи питати жителів рахунки, показники лічильників. У випадку сумнівів необхідно зателефонувати на гарячу лінію структури, від якої прийшла людина, або на лінію 102, аби перевірити інформацію.

Поширеними видами шахрайств є дзвінки та SMS із проханням переслати кошти через те, що з рідними трапилась біда і вони потребують грошей, як приклад це: ДТП, потрапляння до лікарні, до поліції та інше. У таких випадках потрібно не панікувати, потелефонувати на 102 та пересвідчитись, чи справді сталась така ситуація. Або ж набрати мобільний родича, з яким буцімто трапилась біда. У випадку шахрайства, ДТП насправді не сталась і людям, до яких телефонують, дають дуже мало часу, щоб вони прийшли в себе, подзвонили родичам і зрозуміли, що це шахрайство.

Необхідно окремо пам’ятати і про вимоги шахраїв надати їм дані карток, пін-коди та останні чотири цифри на картці (CVV-код), подібну інформацію не можна повідомляти жодній службі чи підрозділу. Для того, щоб вберегти себе, необхідно не звертати увагу на такі телефонні дзвінки, а у разі виникнення підозри – прийти до відділення банку, де отримували картку.

Жодна спецслужба чи підрозділ не може вимагати в телефонному режимі номер картки, CVV-код або інші дані.

Зважаючи на це, ще раз нагадуємо про найпопулярніші види шахрайств, аби ви могли від них вберегтися:

- Телефонні шахрайства (псевдобанкіри телефонують громадянам і під різними приводами виманюють особисті та персональні дані, а також дані банківських карток начебто для їх захисту. Після отримання необхідної інформації злочинці знімають кошти).

- Інтернет-шахрайства (під час купівлі-продажу товарів псевдопродавець пропонує занижену вартість товару, вигідні акції, просить у вас здійснити повну або часткову передоплату за товар, а коли гроші перераховані — зникає).

- Псевдофахівці (аферисти представляються соціальними працівниками, які пропонують обміняти старі купюри грошей на нові, мотивуючи тим, що старі банкноти будуть не дійсними. Таким чином люди віддають шахраям свої заощадження, а натомість отримують звичайні папірці або сувенірні банкноти. Або ж зловмисники представляються працівниками комунальних служб і, під приводом надання допомоги або перевірки лічильників, проникають до помешкання громадян. Поки господар на щось відволікається, аферисти нишпорять в оселі та забирають цінні речі).

- З вашим родичем сталася біда (псевдолікарі чи псевдоправоохоронці телефонують родичам і повідомляють, що їх син, донька чи онука скоїли злочин або потрапили в ДТП, або в тяжкому стані їх доставлено в лікарню. І для уникнення «покарання», чи проведення «термінової операції» в лікарні потрібно заплатити гроші. Дані кошти злочинці просять перерахувати на картковий рахунок, або підвезти в певне місце, або відати їх третій особі, яка за ними приїде. Після отримання грошей спілкування припиняють).

- Віддалена заміна сім-карти (злочинці дистанційно перевипускають телефонну сім-карту та оформляють онлайн-кредити на ім’я власника у сервісі швидких позик).

Перераховані вище варіанти інтернет-шахрайства є найпоширенішими, але не виключними. З кожним днем з’являються нові види шахрайства в інтернеті. Для того, щоб не втрапити у пастки шахраїв, варто під час здійснення операцій в інтернеті дотримуватись таких правил:

  1. У разі телефонного дзвінка від шахраів, негайно припинити розмову і зателефонувати на «102» .
  2. Не вказувати власні персональні дані на неперевірених сайтах.
  3. Нікому не повідомляти термін дії банківської карти та CVV-код.
  4. Перевіряти гіперпосилання та наповнення сайту на відповідність офіційним даним компаній.
  5. У разі отримання спірних листів чи повідомлень не здійснювати ніяких оплат до встановлення обставин ситуації, що виникла.
  6. Не робити передоплат у неперевірених інтернет-магазинах.

До речі, підозрілі вебсайти можна перевірити на сервісі Департаменту кіберполіції Національної поліції України: https://cyberpolice.gov.ua/stopfraud/

У разі, якщо ви стали жертвою шахраїв, необхідно звернутись до найближчого відділу поліції або зателефонувати на «102».


adm. - 06.02.2023.