Шахрайські дії під час карантину
Карантин та поширення #коронавірусу, добре демонструють, хто чого вартий. Одні люди допомагають тим, хто їх оточує, інші намагаються їх ошукати. На жаль, навіть зараз шахраї не збавили оберти.
Шахраї масово розсилають SMS від імені банків, Нацбанку чи Кабміну із пропозицією отримати нібито «державну допомогу». Для цього вони вимагають повідомити номер своєї платіжної картки, термін її дії та іншу платіжну інформацію.
Зміст таких повідомлень може дещо різнитися, проте їхня мета однакова – отримання персональних відомостей про громадян та їхні платіжні картки. Люди надають інформацію, але отримують не 1000 гривень допомоги, а нуль на своєму рахунку. Шахраї підчищають до копійки рахунки довірливих українців і зникають.
Пам’ятайте! Працівники банків не мають права та повноважень запитувати ваші персональні дані, ПІН-коди до платіжних карток, три цифри на звороті карти, строк дії картки, SMS-коди від банків та мобільних операторів та будь-яку іншу інформацію стосовно ваших рахунків.
Максимум, що ви можете назвати, – це 16 цифр на лицьовій стороні вашої картки.
У разі нарахування будь-яких пенсійних, соціальних чи інших державних виплат банки не телефонують клієнтам, не запитують номер платіжної картки, термін її дії та інші персональні дані.
Національний банк:
Національний банк застерігає та просить бути обачними із повідомленнями, які надіслані із невідомих чи підозрілих номерів:
- НЕ відповідайте на сумнівні/підозрілі SMS-повідомлення;
- НЕ переходьте за посиланнями, що містяться в таких повідомленнях;
- НЕ дзвоніть за вказаними номерами телефонів;
- НЕ повідомляйте свої персональні дані: ПІН-код, термін дії платіжної картки та три цифри на звороті картки, паролі, які надходять в смс та пароль до онлайн-банкінгу.
Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/
Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/
Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України - 0 800 505 240.
Телефонне шахрайство (Соціальна інженерія)
Телефонне шахрайство – це найпоширеніший вид шахрайства. І дуже часто від нього страждають люди поважного віку.
Зловмисник входить в довіру до клієнта банку та домагається, щоб потенційна жертва переказала йому гроші або передала дані своєї картки. Сценаріїв такого шахрайства є десятки. Приводимо найпопулярніші із них:
Сценарій «Мамо, я в поліції або у лікарні».
Дзвінок серед ночі від співробітника поліції або лікаря із повідомленням, що ваша дитина потрапила в халепу і потрібно перерахувати гроші на певний рахунок.
Що робити?
Сценарій «Ваша картка заблокована».
У цьому сценарії шахраї представляються співробітниками банку або Нацбанку та повідомляють, що ваша картка заблокована або буде заблокованою. Для того, щоб «розблокувати» її, потрібно повідомити реквізити (термін дії картки, три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку або мобільного оператора) або перейти за вказаним посиланням.
Що робити?
Сценарій «Державна допомога».
Шахрай представляється телефоном співробітником державної установи (будь-якої іншої організації чи компанії) й повідомляє, що на вашу карту будуть перераховані гроші. Для їхнього отримання потрібно повідомити реквізити вашої картки (номер картки, термін дії, та три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку чи мобільного оператора).
Що робити?
Сценарій “Продавець-покупець”.
Шахрай представляється покупцем товару, який ви продаєте в мережі Інтернет. Після розмови вам обіцяють перерахувати передоплату (або повну вартість товару). Потім вам дзвонить або сам шахрай, або його спільник, який видає себе за співробітника банку. У телефонній розмові він намагається переконати вас повідомити реквізити картки (термін дії картки, три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку або мобільного оператора).
Що робити?
Сценарій «Ви виграли автомобіль, квартиру, мільйон тощо».
Жертві надходить SMS-повідомлення щодо виграшу, більше деталей пропонується дізнатися на сайті або за телефоном.
Особа передзвонює за вказаним номером, де їй пояснюють: щоб отримати свій приз, необхідно сплатити податок у розмірі 1% від його вартості. Для переконливості шахраї можуть створити сайт, на якому є вся інформація щодо «акції» та відгуки попередніх переможців.
Що робити?
УВАГА!
У жодному разі не повідомляйте ваші персональні дані:
- ПІН-код;
- термін дії картки;
- три цифри на звороті картки;
- пароль до онлайн-банкінгу;
- паролі, що надходять в SMS від банку або мобільного оператора.
У будь-якій незрозумілій ситуації телефонуйте до свого банку за номером, що вказаний на звороті картки.
Не забувайте перед покупкою або розрахунком перевіряти сайти у сервісі «Стоп фрауд» Кіберполіції: https://cyberpolice.gov.ua/stopfraud/ або сервісі «Black List» Асоціації “ЄМА”: https://www.ema.com.ua/citizens/blacklist/
Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/
Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/
Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України - 0 800 505 240.
Онлайн-покупки
Будьте обережними під час розрахунків у мережі Інтернет. Шахраї створюють вебсервіси, які пропонують фейкові послуги (поповнення мобільного, грошовий переказ, покупку авіаквитка). Візуально такі сайти схожі на легітимні сервіси. Вони залучають клієнтів за допомогою дуже вигідних пропозицій (наприклад, обіцяючи дуже низькі ціни на послуги, нульову комісію тощо).
Мета злочинців – змусити клієнта залишити конфіденційні дані своєї картки в платіжній формі на сайті.
Що робити?
Безпечні розрахунки
При здійснені операцій із картками необхідно дотримуватись декількох простих правил.
1. Змінюйте PIN-код до картки
2. Під час введення PIN-коду обов’язково прикривайте клавіатуру рукою, щоб його неможливо було зчитати за допомогою встановленої шахраями мікро-відеокамери.
Створіть складний пароль до електронної пошти, соціальних мереж та інтернет-банкінгу.
3. Створюйте унікальний пароль для кожного інтернет-банкінгу, електронної пошти, соціальних мереж тощо.
Під час створення паролю не використовуйте:
4. Не розголошуйте всі реквізити платіжної картки та контролюйте рух коштів на рахунку.
Якщо ви випадково розкрили дані платіжної картки на підозрілому сайті – негайно телефонуйте до банку за номером, вказаним на звороті картки.
Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/
Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/
Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України - 0 800 505 240.
Мобільне шахрайство (Фінансовий номер)
Ми звикли вказувати свій номер телефону всюди: в анкетах-опитувальниках, різноманітних сервісах, при реєстрації на сайтах, оформлюючи покупки, підписуючись на розсилки, навіть, як код доступу при реєстрації в якійсь системі.
Ваш фінансовий номер телефону не є секретним, а даремно, бо шахраї, на жаль, можуть легко цим скористатись, якщо не дотримуватись певних правил.
Як же шахраї можуть викрасти фінансовий номер телефону?
Що шахрай може зробити з вашою SIM-карткою?
Викрасти гроші з ваших рахунків, придбати товари або взяти онлайн-кредити!
Що робити?
Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/
Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/
Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України - 0 800 505 240.
міська рада - 13.07.2020.