Головне управління ДФС у Дніпропетровській області звертає увагу, що відповідно до норм підпункту 298.1.4 п.298.1 ст.298 Податкового кодексу України зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) суб’єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу. Такий суб’єкт господарювання може здійснити перехід на спрощену систему оподаткування один раз протягом календарного року.
Перехід на спрощену систему оподаткування може бути здійснений за умови, якщо протягом календарного року, що передує періоду переходу на спрощену систему оподаткування, суб’єктом господарювання дотримано вимоги, встановлені у пункті 291.4 статті 291 ПКУ.
До поданої заяви додається розрахунок доходу за попередній календарний рік, який визначається з дотриманням вимог, встановлених главою 1. «Спрощена система оподаткування, обліку та звітності» розділу ХІV «Спеціальні податкові режими» ПКУ.
Для відмови від спрощеної системи оподаткування суб’єкт господарювання не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку нового календарного кварталу (року) подає до контролюючого органу заяву (п.п.298.2.1 п.298.2 ст.298 ПКУ).
Платники єдиного податку можуть самостійно відмовитися від спрощеної системи оподаткування у зв’язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених ПКУ, з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, в якому подано заяву щодо відмови від спрощеної системи оподаткування у зв’язку з переходом на сплату інших податків і зборів (п.п.298.2.2 п.298.2 ст.298 ПКУ).
З урахуванням вищевикладеного повідомляємо, що
- 16 березня 2017 року – останній день подання заяви щодо переходу на спрощену систему оподаткування з другого кварталу поточного року та розрахунку доходу за попередній календарний рік
- 21 березня 2017 року – останній день подання заяви про відмову від спрощеної системи оподаткування з другого кварталу поточного року.
Актуально для платників податку на додану вартість!
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області нагадує, що з 01.03.2017 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 23.02.2017 №276 «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України», який зареєстровано у Міністерстві юстиції України 28.02.2017 за №269/30137 (далі – наказ №276).
У зв’язку із набранням чинності наказом №276 Державна фіскальна служба України у листі від 10.03.2017 №5953/7/99-99-15-03-02-17 «Про податок на додану вартість» (далі – лист ДФС №5953) повідомила наступне.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 розділу V «Податок на додану вартість» Податкового кодексу України зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку на додану вартість (далі – ПДВ) зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у встановлений ПКУ термін.
Абзацом другим пункту 201.10 статті 201 розділу V ПКУ визначено, що податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум ПДВ, що відносяться до податкового кредиту.
Разом з тим, пунктом 5 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 31.12.2016 №1797-VІІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» (далі – Закон №1797) зобов’язано Кабінет Міністрів України у тримісячний строк з дня набрання чинності Законом №1797 прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, та привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.
З метою недопущення порушення прав платників податку, створення комфортних умов для платників ПДВ, реєстрація в ЄРПН до 16.03.2017 (по 15.03.2017 включно) податкових накладних/розрахунків коригування за формою, яка була діючою до внесення змін наказом №276, не визначається як помилка, допущена при складанні податкової накладної, та не може бути єдиною підставою для невизнання податкового кредиту за такою податковою накладною. Такі податкові накладні/розрахунки коригування є підставою для віднесення зазначених в них сум податку до складу податкового кредиту (за умови дотримання всіх інших вимог ПКУ щодо формування податкового кредиту).
Лист №5953 розміщено на офіційному веб-порталі ДФС за посиланням
https://sfs.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/listi-dps/71541.html
Урядом затверджено базовий норматив відрахування частки прибутку на виплату дивідендів для господарських товариств
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області повідомляє, що 11.03.2017 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 №120 (далі – Постанова №120), яка опублікована у газеті «Урядовий кур’єр» від 11.03.2017 №47.
Постановою №120 затверджено базовий норматив відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2016 році (далі – базовий норматив) господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави, а також господарських товариств, 50 і більше відсотків акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави в яких становить 100 відсотків, у тому числі дочірніх підприємств (далі – суб’єкти господарювання), у розмірі 50%.
Для публічних акціонерних товариств «Укргідроенерго» та «Державний ощадний банк України» затверджено базовий норматив у розмірі 30%.
Відповідно до п.3 Постанови №120 суб’єктам управління корпоративними правами держави у разі невиплати до 1 липня 2017 року суб’єктом господарювання дивідендів за результатами його фінансово-господарської діяльності у 2016 році вжити заходів до розірвання контракту з керівником такого суб’єкта господарювання.
Приймання документів та видача ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами: зміни – 2017
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області інформує, що наказом Державної фіскальної служби України (далі – ДФС) від 28.02.2017 №150 (далі – Наказ №150) внесено зміни до наказу ДФС від 24.10.2014 №213 (далі – Наказ №213), яким затверджені Рекомендацій щодо організації роботи головних управлінь ДФС України із приймання документів та видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами (далі – Рекомендації).
Рекомендації розроблені відповідно до статті 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» зі змінами та доповненнями та визначають механізм приймання документів і видачі ліцензій на вид господарської діяльності – роздрібна торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами (далі – ліцензії) у головних управліннях ДФС.
Наказом №150 внесено зміни до наступних розділів Рекомендацій:
«1. Загальні положення»;
«2. Порядок приймання документів»;
«3. Порядок розгляду та видачі документів».
Так, зокрема, уточнено, що у заявах про видачу ліцензій додатково зазначаються (п.2.2 розділу 2 Рекомендацій):
● адреса місця торгівлі;
● перелік реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) (книг обліку розрахункових операцій (далі – КОРО)), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них:
- модель,
- модифікація,
- заводський номер,
- виробник,
- дата виготовлення;
● реєстраційні номери посвідчень РРО (КОРО), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах ДФС.
Розгляд заяви про видачу ліцензії здійснює структурний підрозділ головного управління ДФС у такому порядку (п.3.2 розділу 3 Рекомендацій):
- перевіряє відповідність поданих документів законодавству України;
- здійснює перевірку фактичного надходження коштів за видачу ліцензії (дубліката) до бюджету;
- перевіряє відповідність поданих у заяві даних щодо РРО даним Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій;
- здійснює обстеження наявності місця торгівлі в новоствореного суб’єкта господарювання або новоствореного місця торгівлі, зазначеного у заяві (за наявності ризиків відсутності місця торгівлі);
- приймає рішення про видачу ліцензії (дубліката) або готує вмотивоване рішення про відмову у видачі ліцензії;
- проводить видачу ліцензії або дубліката;
- вносить відповідні дані до ліцензійного реєстру та направляє відомості до Єдиного ліцензійного реєстру.
Рішення про відмову у видачі ліцензії приймається у порядку, визначеному чинним законодавством, у разі (п.3.3 розділу 3 Рекомендацій):
- недостовірності даних у поданих заявником документах;
- невнесення плати за ліцензію;
- невідповідності розміру плати за ліцензію виду господарської діяльності, на провадження якого заявник подав документи;
- невідповідності поданих документів умовам провадження діяльності, що ліцензується.
Платники податків, зареєстровані на територіях відповідних адміністративно-територіальних одиниць, мають можливість отримати у центрах обслуговування платників адміністративні послуги у сфері ліцензування роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами.
Наказ №150 розміщено на офіційному веб-порталі ДФС за посиланням
https://sfs.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/nakazi/71536.html
Податковий календар на 20 березня 2017 року
Дніпровська ОДПІ звертає увагу, що
20 березня, понеділок,
останній день подання:
▪ рентної плати за користування надрами при видобуванні вуглеводневої сировини;
▪ рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України;
▪ рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами;
▪ рентної плати за транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України;
останній день сплати:
___________
* Виробники тютюнових виробів здійснюють авансову сплату акцизного податку при придбанні марок акцизного податку в сумі, розрахованій з урахуванням мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку на тютюнові вироби та ставок податку, чинних відповідно до норм Податкового кодексу України (п.п.222.1.2 п.222.1 ст.222 ПКУ).
До уваги платників Криворізької північної ОДПІ!
Криворізька північна ОДПІ повідомляє, що у зв’язку з технічними та виробничими процесами Центр обслуговування платників Криворізької північної ОДПІ, розміщений за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Січеславська, буд.4 з 1 квітня 2017 року буде знаходитись за адресою: м. Кривий Ріг, пр. Героїв-підпільників, буд.42.
Довідки за тел.: (056)4660095, (056)4664725, (056)4040677, (056)4040664.
Окремі нововведення з податку на додану вартість у 2017 році
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області повідомляє, що Законом України від 21.12.2016 №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні», що набрав чинності з 01.01.2017, внесені зміни до норм Податкового кодексу України (далі – ПКУ), які регламентують адміністрування податку на додану вартість (далі – ПДВ).
Так, зокрема, нововведення передбачають:
► удосконалення системи електронного адміністрування ПДВ (далі – СЕА):
- сплата до бюджету податкових зобов’язань по уточнюючих розрахунках до податкових декларацій з ПДВ здійснюватиметься через ПДВ – рахунки в СЕА. Для цього контролюючі органи формуватимуть окремі реєстри – для перерахування ПДВ до бюджету у разі подання платником уточнюючих розрахунків до податкових декларацій з ПДВ;
- повернення на рахунок платника податку в СЕА виключно надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунка такого платника у СЕА в рахунок сплати податкових зобов’язань з ПДВ;
► запровадження єдиного публічного Реєстру заяв на бюджетне відшкодування ПДВ та формування окремого Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року. Розподіл сум бюджетного відшкодування ПДВ між Реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ та Тимчасовим реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється Кабінетом Міністрів України;
► здійснення бюджетного відшкодування ПДВ органами казначейства на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ, без висновків контролюючих органів.
Змінено перелік суб’єктів космічної діяльності,
які звільняються від сплати земельного податку
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області інформує, що 11.03.2017 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 №111 (далі – Постанова №111), яка опублікована у газеті «Урядовий кур’єр» від 11.03.2017 №47.
Постановою №111 внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1248 «Про затвердження переліку суб’єктів космічної діяльності, які звільняються від сплати земельного податку за земельні ділянки виробничого призначення до 1 січня 2018 року» (далі – Постанова №1248).
Постановою №111 продовжено дію Постанови №1248 з 01.01.2018 до 01.01.2023 щодо переліку суб’єктів космічної діяльності, які звільняються від сплати земельного податку за земельні ділянки виробничого призначення.
Документом також уточнено і сам перелік суб’єктів космічної діяльності, які звільняються від сплати зазначеного податку, а саме: з цього переліку виключені:
- Державне підприємство «Виробниче об’єднання Київприлад» (код згідно з ЄДРПОУ 14309669);
- ПАТ «Хартрон» (код згідно з ЄДРПОУ 14313062).
Постанова №111 прийнята на виконання норм Податкового кодексу України зі змінами та доповненнями.
За два місяці до кошиків місцевих бюджетів Дніпропетровщини
зібрано майже на 1 млрд. грн. більше ніж торік
Доходи місцевих бюджетів Дніпропетровської області за січень – лютий 2017 року склали 3 млрд. 163,2 млн. грн., що на 44,4%, або на 973,3 млн. грн. більше рівня 2016 року. Про це повідомила в.о. начальника ГУ ДФС у Дніпропетровській області Оксана Томчук.
Майже половину надходжень в місцеві скарбниці Дніпропетровського регіону забезпечує податок на доходи фізичних осіб, його сума склала 1 млрд. 526,4 млн. грн., що перевищує минулорічні показники на 417,9 млн. грн.
Наступною за рівнем надходжень є плата за землю. Її власники та землекористувачі сплатили протягом двох місяців 2017 року 551,7 млн. грн., що на 122,4 млн. грн. більше надходжень січня – лютого 2016 року. Замикає трійку лідерів єдиний податок. Впродовж двох місяців 2017 року «спрощенці» області сплатили 378,8 млн. грн., що на 109,8 млн. грн. більше рівня минулого року.
Дохід, отриманий громадянином у 2016 році
за надання в оренду автомобіля фізичній особі, необхідно задекларувати
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області нагадує, що деклараційна кампанія – 2017 триває.
Щороку фізичні особи звітують про отримані доходи перед державою шляхом подання податкових декларацій про майновий стан і доходи (далі – Декларація).
Нагадуємо, що Декларація у 2017 році про отримані у минулому році доходи подається за новою формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 15.09.2016 №821 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року №859», що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11.10.2016 за №1349/29479.
У разі отримання фізичною особою у 2016 році доходу від надання в оренду легкового автомобіля іншій фізичній особі, яка не зареєстрована як самозайнята особа, тобто не є суб’єктом підприємницької діяльності або особою, яка не займається незалежною професійною діяльністю, така особа повинна надати до державної податкової інспекції за місцем своєї податкової адреси Декларацію за 2016 рік у термін не пізніше 3 травня 2017 року.
Отриману суму доходу громадянин повинен відобразити у графі 3 рядку 10.3 розділу II Декларації, а суму податку на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО) у розмірі 18% та військового збору (далі – ВЗ) у розмірі 1,5% від доходу, що підлягають сплаті платником самостійно, – у графах 6 та 7 відповідно рядку 10.3 Декларації.
Загальна сума доходів, які включаються до загального річного оподатковуваного доходу (рядок 10.1 + рядок 10.2 + рядок 10.3 + рядок 10.4 + рядок 10.5 + рядок 10.6 + рядок 10.7 + рядок 10.8 + рядок 10.9) відображається у графі 3 рядку 10 розділу II Декларації.
У графах 6 та 7 рядку 10 Декларації відображається загальна сума нарахованого ПДФО та ВЗ відповідно, що підлягають сплаті самостійно фізичною особою (сума значень граф 6 та 7 відповідно рядків з 10.2 по 10.9).
Крім того,
- у графі 7 розділу «Відомості про власне нерухоме (рухоме) майно та/або майно, яке надається в оренду (суборенду)» Декларації проставляється позначка «Х» про надання майна в оренду;
- у графі 2 «Категорії об’єктів» цього ж розділу Декларації зазначається категорія «7» – автомобілі легкові, а також у відповідних графах зазначається марка (модель) автомобіля, рік його випуску.
Загальна сума податкових зобов’язань з ПДФО, нарахована до сплати за результатами декларування, відображається у рядку 18 розділу VI Декларації, яка тотожна графі 6 рядка 10 розділу II Декларації.
Загальна сума податкових зобов’язань з ВЗ, що підлягає сплаті за результатами декларування, відображається у рядку 23.1 розділу VI Декларації, яка дорівнює графі 7 рядка 10 розділу II Декларації .
Нагадуємо, що останній день сплати нарахованих самостійно фізичною особою податкових зобов’язань з ПДФО та ВЗ на доходи, отримані у 2016 році та задекларовані у поточному році – 31 липня 2017 року.
До уваги платників акцизного податку: деякі зміни – 2017
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області інформує, що 13.01.2017 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1013 (далі – Постанова №1013), якою внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2013 №158 «Про затвердження переліків підприємств, які отримують або ввозять на митну територію України речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, для використання як сировини для виробництва в хімічній промисловості та річних обсягів квот на відвантаження або ввезення таких речовин» (далі – Постанова №158).
Постанова №158 опублікована в «Офіційному віснику України» від 13.01.2017 №4.
Державна фіскальна служба України у зв’язку із набуттям чинності Постанови №1013 повідомила про основні зміни, внесені цим документом.
З метою приведення Постанови №158 у відповідність до підпунктів 229.6.12 і 229.6.13 п.229.6 та підпунктів 229.7.14 і 229.7.15 п.229.7 ст.229 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), у додатку 2 до цієї Постанови виключено норми щодо способів використання речовин, натомість вказано найменування хімічної продукції, яку одержують з метанолу технічного (метилового спирту).
У назві графи 2 «Найменування хімічної продукції, яку одержують з метанолу (метилового спирту), спосіб його використання» додатку 2 слова «спосіб його використання» виключено, а у деяких позиціях слова «очищення стічних вод методом денітрифікації» та «очищення промислових та міських стічних вод» замінено словами «очищена стічна вода».
У додатках 1 та 2 до Постанови №158 відбулись також зміни у переліках підприємств, які отримують або ввозять на митну територію України бензол (код згідно з УКТЗЕД 2707 10 90 00) та метанол технічний (метиловий спирт) (код згідно з УКТЗЕД 2905 11 00 00), що використовуються як компонент моторних палив, для використання як сировини для виробництва у хімічній промисловості та річних обсягах квот на їх відвантаження або ввезення.
Перелік речовин, що використовуються як компонент моторних палив, для використання як сировини для виробництва у хімічній промисловості, відповідно до норм ПКУ доповнено такими речовинами:
- толуол (код згідно з УКТЗЕД 2707 20 90 00);
- ксилол (код згідно з УКТЗЕД 2707 30 90 00);
- ефіри прості, ефіроспирти, ефірофеноли, ефіроспиртофеноли, пероксиди спиртів, пероксиди простих ефірів, пероксиди кетонів (визначеного або невизначеного хімічного складу) та їх галогеновані, сульфовані, нітровані або нітрозовані похідні, крім диетилового ефіру, який класифікується за кодом з УКТЗЕД 2909 11 00 00 (коди згідно з УКТЗЕД 2909 19 10 00, 2909 19 90 10, 2909 19 90 20, 2909 19 90 90).
Для кожної з цих речовин додатками 3 – 5 до Постанови №158 затверджено:
- переліки підприємств, які отримують або ввозять на митну територію України вказані вище речовини, що використовуються як компонент моторних палив, для використання як сировини для виробництва в хімічній промисловості;
- річні обсяги квот на їх відвантаження або ввезення.
Механізм випуску, обігу та погашення податкових векселів, авальованих банком, які видаються до отримання або ввезення на митну територію України речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, для використання як сировини для виробництва в хімічній промисловості, які реалізуються із застосуванням нульової ставки акцизного податку або ввезення яких здійснюється без сплати акцизного податку відповідно до п.п.229.6.1 п.229.6 і п.п.229.7.1 п.229.7 ст.229 ПКУ, регламентується Порядком випуску, обігу та погашення податкових векселів, які видаються до отримання або ввезення на митну територію України речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, для використання як сировини для виробництва в хімічній промисловості, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2013 №69 (далі – Порядок №69).
Оскільки механізм випуску, обігу та погашення податкових векселів, авальованих банком, які видаються до отримання або ввезення на митну територію України речовин, визначених п.п.229.6.1 п.229.6 і п.п.229.7.1 п.229.7 ст.229 ПКУ, залишився незмінним, при здійсненні випуску, обігу та погашення податкових векселів на обсяги цих речовин варто керуватися чинним Порядком №69.
Внесено зміни до порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету до місцевих бюджетів на надання пільг, субсидій та компенсацій
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області повідомляє, що 14.03.2017 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України (далі – КМУ) від 10.03.2017 №128 (далі – Постанова №128), якою внесено зміни до Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій (далі – Порядок), затвердженого постановою КМУ від 11.01.2005 №20.
Постанова №128 опублікована у газеті «Урядовий кур’єр» від 14.03.2017 №48.
Як повідомлено на веб-порталі органів виконавчої влади України «Урядовий портал» КМУ внесено зміни до зазначеного Порядку для забезпечення належного фінансування видатків державного бюджету на оплату пільг і житлових субсидій населенню.
Документом передбачено, що додатковим джерелом фінансування таких видатків визначається податок на додану вартість (далі – ПДВ), що сплачується Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України» при розмитненні природного газу. З 1 січня 2017 року з Податкового кодексу України виключено положення щодо звільнення від оподаткування ПДВ операцій із ввезення НАК «Нафтогаз України» на митну територію України природного газу.
Суми ПДВ відносяться до податкового кредиту з ПДВ за податковий (звітний) місяць, в якому відбулось розмитнення природного газу та сплата податку. В результаті у податковій декларації з ПДВ за такий податковий (звітний) місяць зменшується належна НАК «Нафтогаз України» до сплати до державного бюджету сума податкових зобов’язань з ПДВ, яка є одним із джерел перерахування субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню.
Про сплату єдиного внеску особою, яка є найманим працівником та одночасно провадить незалежну професійну діяльність
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області інформує, що Державна фіскальна служба України у листі від 02.03.2017 №3045/К/99-99-13-02-03-14 (далі – лист ДФС №3045) повідомила про нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) особою, яка є найманим працівником та одночасно зареєстрована у податковому органі як особа, що провадить незалежну професійну діяльність.
Відповідно до п.1 частини першої ст.4 Закону України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон №2464) платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема підприємства, установи, організації, інші юридичні особи, які використовують найману працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами.
Крім того, п.5 частини першої ст.4 Закону №2464 визначено, що платниками єдиного внеску є особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме: наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності.
Згідно з п.1 частини першої ст.7 Закону №2464 базою нарахування єдиного внеску для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України від 24.03.1995 №108/95-ВР «Про оплату праці», та сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Базою нарахування єдиного внеску для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, є сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць (абзац перший п. 2 частини першої ст.7 Закону №2464).
Законом України від 06.12.2016 №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» внесено зміни до Закону №2464, які набули чинності з 01.01.2017. Зокрема, в абзаці другому п.2 частини першої ст.7 зазначеного Закону визначено, що у разі, якщо платником єдиного внеску – особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник зобов’язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом №2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Платники єдиного внеску зобов’язані своєчасно та у повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок (п.1 частини другої ст.6 Закону №2464).
Згідно з нормами частини п’ятої ст.8 Закону №2464 єдиний внесок для зазначених категорій платників єдиного внеску встановлено у розмірі 22% до визначеної ст.7 цього Закону бази нарахування єдиного внеску.
Єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника (частина дванадцята ст.9 Закону №2464).
Враховуючи наведене, з 01.01.2017 особа, яка провадить незалежну професійну діяльність та не отримує дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року від такої діяльності, зобов’язана визначити базу нарахування єдиного внеску, незважаючи на наявність трудових відносин з роботодавцем. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску, тобто 704 грн. за місяць (3200 грн. х 22%).
Лист №3045 розміщено на офіційному веб-порталі ДФС за посиланням
https://sfs.gov.ua/baneryi/podatkovi-konsultatsii/konsultatsii-dlya-fizichnih-osib/71550.html
Прес-служба СМР - 20.03.2017.