МВФ підтримує напрямок і темп реформ в ДФС України
Голова Державної фіскальної служби України Роман Насіров провів робочу зустріч з місією Європейського департаменту МВФ. На сьогоднішній день для наших партнерів найважливішими питаннями залишаються податкова реформа та виконання українського бюджету.
«Найбільшу увагу Уряд та ДФС приділяють великим платникам податків. Близько 1 700 таких компаній дають бюджету майже 60 відсотків платежів. Цілком логічно, що ми в першу чергу реформували саме Офіс великих платників податків, забезпечивши їм максимальний сервіс, автоматичне повернення ПДВ та низку інших новацій. В найближчому майбутньому ми плануємо для цих компаній скасувати й майже всі перевірки», - проінформував присутніх Роман Насіров.
Відповідаючи на питання, щодо реформування роботи всієї служби, голова ДФС повідомив, що доручення Уряду виконуються чітко, кадрова політика налаштована на залучення до роботи в службі лише тих фахівців, які не заплямували себе корупційними діями та відповідають професійним вимогам.
Підтверджуються реальні зміни в роботі служби і абсолютними цифрами. Так, тільки за 9 місяців, працівниками ДФС було припинено спроб подати фіктивних декларацій майже на 243 мільярди і це майже в 9 разів більше, ніж було зупинено таких спроб за весь минулий рік.
Представники МВФ висловили сподівання, що реформи й надалі будуть проводитись в такому високому темпі, що дасть змогу наповнювати український бюджет, як і за останні місяці, з суттєвим перевиконанням.
Керівництво Державної фіскальної служби на чолі з Головою Романом Насіровим провело робочу зустріч із представниками посольств країн G7 та представництва ЄС в Україні. Зустріч було присвячено обговоренню стану реформ у ДФС. Роман Насіров розповів про те, що вже зроблено і у якому напрямі служба рухатиметься далі.
«На сьогодні ми чітко виконуємо графік реформ, який було затверджено Мінфіном та керівництвом МВФ. За останні півроку ДФС завдяки кропіткій роботі по детінізації економіки забезпечила значні надходження коштів до бюджету. Тільки по ПДВ бюджет щомісяця почав отримувати додаткові 2,2 мільярди гривень, що складає майже третину від попередніх щомісячних надходжень. Такі результати свідчать про те, що бізнес достатньо високими темпами повертається в правове поле», - зазначив Роман Насіров.
Не менш важливим є питання оновлення кадрів фіскальної служби. Так вже зараз зміни торкнулись майже 100% вищих посадових осіб, розроблено новий штатний розпис, який передбачає скорочення 30% працівників. У новій структурі залишаться працювати лише ті, хто пройде професійне та психологічне тестування, яке проводить консорціум незалежних HR-спеціалістів.
«При підтримці наших німецьких та польських колег ми зможемо ефективно реформувати і митні органи, налагодивши їхню роботу на європейському рівні. Будь-який підрозділ ДФС – це інструмент для обслуговування бізнесу, до цього ми йдемо», - підкреслив Роман Насіров.
Представники ЄС та G7 в Україні достатньо високо оцінили проведену в ДФС роботу та залишилися задоволені відвертим конструктивним діалогом.
У січні-жовтні 2015 року на антикорупційний сервіс Державної фіскальної служби „Пульс” звернулися 8 146 заявників.
Щодо тематики лідирують звернення з питань оподаткування. За 10 місяців поточного року з цього приводу на „Пульс” зателефонували 6 565 заявників, у той час як митної справи стосувалось 1 581 звернення.
На „Пульс” платники зверталися для вирішення проблем, які виникають при подачі звітності та реєстрації податкових накладних – 2 627 дзівнків.
Організація роботи ДФС та її територіальних органів цікавила 2 122 запитувачів, робота ЦОПів – 105. Затримки митного оформлення товарів стосувалось 959 дзвінків, черг на митних постах та пунктах – 299 звернень, перевірок суб`єктів господарювання - 259.
У той же час слід відзначити, що саме антикорупційної тематики стосувалось лише 190 звернень.
Станом на 1 листопада 7 652 звернення були опрацьовані, а заявники сповіщені про результати розгляду.
Також у звітному періоді у програмному модулі «Пульс» Інформаційно-комунікаційної системи ІДД ДФС запроваджено окрему тематику звернень «Система електронного адміністрування ПДВ». Ця новація дозволила забезпечити проведення якісного аналізу питань, які виникають у платників податків у зв`язку з введенням системи електронного адміністрування ПДВ, а також прискорити опрацювання інформації щодо роботи СЕА ПДВ.
Нагадаємо, що поскаржитися на неправомірні дії або бездіяльність працівників ДФС, оперативно та в повному обсязі вирішити суперечливі питання, які виникають у сфері адміністрування податків та у митній сфері, можна за телефоном (044) 284-00-07. Лінія працює цілодобово.
Працівниками податкової міліції Донецької області під час проведення операцій «Рубіж 2015» та «Нафтопродукт 2015» та у рамках розслідування кримінального провадження за ч.1 ст.204 КК України відносно посадових осіб підприємства, яке здійснює діяльність у сфері роздрібної торгівлі пально-мастильними матеріалами, на підставі ухвал суду проведено 3 обшуки на АЗС.
За результатами проведених заходів виявлено та вилучено 76,6 тонни пально-мастильних матеріалів загальною вартістю 1,4 млн. гривень.
Вилучені матеріали знаходяться під охороною працівників податкової міліції. Тривають слідчі дії.
У Державній фіскальній службі України відбулася зустріч з представниками компаній – членів Європейської Бізнес Асоціації, які здійснюють свою діяльність у зоні проведення антитерористичної операції. Представники бізнесу окреслили фахівцям ДФС основні проблемні моменти у веденні підприємницької діяльності на окупованій території.
Так, зокрема, однією з найактуальніших проблем, за словами представників компаній, є відшкодування податку на додану вартість. Учасники зустрічі погодилися, що врегулювання зазначеного питання потребує системного підходу з боку органів влади, оскільки існує певна загроза використання бюджетних коштів відшкодованого ПДВ для фінансування тероризму. Тому такі питання треба вирішувати на законодавчому рівні, де було б прямо прописано умови ведення підприємницької діяльності та правила оподаткування компаній, які здійснюють діяльність у зоні АТО.
Учасники зустрічі також обговорили новий порядок перевезення вантажів з тимчасово неконтрольованих територій на іншу територію України та, відповідно, з території України на територію зони АТО. Проект документу, що регламентує новий порядок перевезення пройшов стадію погодження профільними міністерствами та відомствами та направлений до Служби безпеки України для прийняття відповідного рішення.
Як зазначили спеціалісти ДФС, жодне подання служби щодо компаній, які працюють в зоні АТО, не може оминути відповідної перевірки в профільних держструктурах. Саме тому представники бізнесу висловили готовність до активної участі у розробці необхідних законодавчих змін, які дозволять врегулювати порушені питання та запевнили, що докладуть максимум зусиль щоб за один стіл перемовин сіли представники усіх компетентних органів, які відповідають за безпеку країни.
Працівниками Головного управління власної безпеки ДФС України виявлено незаконне скасування посадовою особою одного з територіальних органів ДФС України податкових повідомлень-рішень, чим завдано збитків державі у вигляді несплачених податків на загальну суму 24 млн. гривень.
За вказаним фактом Генеральною прокуратурою України відкрито кримінальне провадження за ч.2 ст. 364 КК України (зловживання владою або службовим становищем).
У ході досудового слідства у зазначеному кримінальному провадженні працівниками Головного управління власної безпеки ДФС України спільно із співробітниками ДЗЕ Національної поліції України та Генеральної прокуратури України проведено слідчі (розшукові) дії, в результаті яких встановлено, що податківець, використовуючи свої владні повноваження, здійснював сприяння незаконній діяльності одного з будівельних підприємств.
Отримані прибутки будівельне підприємство переводило в готівкові кошти за допомогою конвертаційного центру із загальним обсягом безтоварних операцій 350 млн. грн. на рік.
У схемі конвертації використовувались підприємства, які здійснюють оптову торгівлю товарами широкого вжитку, що реалізовувались за готівку без належного відображення в податковому обліку.
Під час проведення обшуків вилучено службові документи, грошові кошти у сумі 5 млн. гривень, 200 тисяч доларів США, 5 тисяч євро, 31 печатку підприємств, задіяних у протиправних схемах, сервери та комп’ютерну техніку. Досудове розслідування кримінального провадження та слідчі дії тривають.
Протягом січня - жовтня 2015 року платники податків, які застосовують спрощену систему оподаткування, спрямували до бюджету майже 8,8 млрд. грн. єдиного податку. З них понад 1,3 млрд. грн. – сплачено у жовтні.
У розрізі категорій платників, фізичні особи – підприємці протягом 10 місяців поточного року спрямували до бюджету 5 437,3 млн. грн. зазначеного податку. Це на 1 044,1 млн. грн. більше, ніж за аналогічний період минулого року. Зокрема, у жовтні сплачено 679,4 млн. грн., що перевищує минулорічний показник на 0,4 млн. грн.
У свою чергу юридичні особи – «спрощенці» з початку року спрямували до бюджету 3 333,1 млн. грн. єдиного податку, з яких 624,7 млн. грн. – у жовтні.
Серед них платниками третьої групи у січні – жовтні поточного року сплачено 1 737,5 млн. грн. єдиного податку, з яких 185 млн. грн. – сплачено у жовтні.
Щодо четвертої групи платників податків – юридичних осіб, то ними протягом 10 місяців поточного року сплачено до бюджету 1 595,6 млн. грн. єдиного податку. Жовтневі надходження складають 439,7 млн. грн.
Співробітниками податкової міліції м. Києва в ході проведення операції „Рубіж-2015” та розслідування кримінального провадження, зареєстрованого за ч.2 ст.205 і ч.3 ст.212 КК України, на підставі ухвали суду м. Києва проведено 4 обшуки в містах Одеса, Вознесенськ та Цюрупинськ.
За результатами обшуків на території одного з морських портів Одеської області в складських приміщеннях вилучено 97,4 тонни горіхів волоських очищених і неочищених та обладнання загальною ринковою вартістю 10 млн. гривень.
Крім того, у м. Херсоні в складському приміщенні, що орендується одним з фігурантів, виявлено та вилучено 24,8 тонни горіхів волоських очищених та неочищених. Тривають слідчі дії.
У зв’язку із трагічними подіями у Франції та підвищенням заходів безпеки в Україні, зокрема, з метою захисту митних інтересів та підтримання митної безпеки в країні в умовах ймовірної терористичної загрози за дорученням Голови ДФС Романа Насірова посилено митний контроль в пунктах пропуску через державний кордон України.
Керівництво ДФС сподівається на розуміння суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності та громадянами тимчасової необхідності вжиття додаткових заходів щодо посилення митного контролю товарів, транспортних засобів та особистих речей громадян, а також того, що метою зазначених заходів є підтримання миру та спокою в державі.
16 листопада, Голова ДФС Роман Насіров, Перший заступник Голови ДФС Сергій Білан та представники ІТ-галузі обговорили питання оподаткування підприємств, які працюють у сфері інформаційних технологій. Участь в обговорені також взяли Голова Державної регуляторної служби України Ксенія Ляпіна та заступник Міністра економічного розвитку та торгівлі України Максим Нефьодов.
«Сьогодні ми зібрались для того, щоб разом обговорити питання, які є до нас у представників ІТ-індустрії, і що найголовніше – побудувати інструмент комунікацій. Адже саме у діалозі ми зможемо дізнатись, що є для вас найважливішим, про ваше бачення необхідних реформ у законодавстві та представити наші пропозиції вирішення існуючих проблем», – зазначив Голова ДФС Роман Насіров.
Така зустріч стала черговою із низки галузевих зустрічей з представниками різних сегментів економіки у рамках боротьби з тіньовою економікою.
«Подібний діалог ми маємо вже з 9 асоціаціями і можемо констатувати, що така практика є досить ефективною. Саме тому ми закликаємо представників ІТ-бізнесу до співпраці. Спільними зусиллями ми зможемо швидко та оперативно у правовому полі вирішувати проблемні питання. Ми готові співпрацювати та висловлюємо повну підтримку бізнесу», – наголосив Перший заступник Голови ДФС Сергій Білан.
Відомо, що ІТ-сектор почали використовувати в тіньових оборудках і наряду з «білими» компаніями працюють «чорні», які завдають збитків не лише державі, а й сумлінним компаніями цього сегменту економіки. Саме тому, на думку Сергія Білана, потрібно спільно знаходити шляхи для забезпечення прозорої діяльності у сфері ІТ-технологій.
У свою чергу представники ІТ-галузі наголошували на необхідності встановлення єдиних правил гри для всіх учасників ринку – як внутрішнього, так і зовнішнього. Така пропозиція знайшла підтримку серед керівництва фіскальної служби. Голова ДФС Роман Насіров, зокрема, закликав бізнес до розробки консолідованих пропозицій, які сприятимуть уникненню двозначного трактування норм Податкового кодексу.
«Ви як учасники ринку знаєте, що потрібно змінювати у цій галузі для підвищення її ефективності, тому надсилайте свої пропозиції до профільних комітетів, Міністерства фінансів, ДФС. Зі свого боку всі ваші дієві ініціативи у рамках адміністрування ми готові підтримувати», – підсумував Роман Насіров.
Співробітниками податкової міліції Центрального офісу в рамках розслідування кримінального провадження за ч.2 ст.205 і ч.3 ст.212 КК України в містах Дніпропетровську, Івано-Франківську, Харкові, Хмельницькому, Херсоні та с. Малехи (Львівська область) на підставі ухвали суду проведено 6 обшуків в складських приміщеннях. Під час обушків виявлено понад 286 тонн бананів на суму 7 млн. гривень.
Також у м. Херсоні в складських приміщеннях виявлено та вилучено 250 тонн м’яса глибокої заморозки виробництва Бразилії орієнтовною вартістю 17 млн. гривень. При цьому будь-які документи щодо якості продукції та її власника були відсутні. Також вилучено 110 тис. гривень необлікованої готівки та 5 печаток.
Слідчо-оперативні заходи тривають.
Голова ДФС Роман Насіров під час робочого візиту на Львівщину 13 листопада 2015 року проінспектував роботу працівників ДФС в області.
Так, зокрема, керівник ДФС відвідав пункт пропуску для автомобільного сполучення «Рава-Руська». Це один з ключових пунктів на кордоні з Польщею, на якому у рамках експерименту запроваджено механізм обміну інформацією про транспортні засоби, які переміщуються з використанням системи контролю руху TCS (Transit Control System). На даний час розглядається можливість поширення обміну такою інформацією на всі пункти пропуску на українсько-польському кордоні.
Наразі згідно з Програмою прикордонного співробітництва «Польща-Білорусь-Україна» здійснюється реконструкція пункту «Рава-Руська» за кошти Євросоюзу.
У рамках реконструкції заплановано будівництво павільйону митниці, створення системи відеоспостереження, зчитування номерів автотранспорту, контролю доступу та структурованої кабельної мережі, будівництво двох навісів над динамічними вагами тощо.
Під час огляду території пункту пропуску Роман Насіров висловив думку щодо необхідності розширення до трьох смуг з кожної сторони коридору для в’їзду автотранспорту в Україну та запровадження спільного контролю з польською стороною з метою збільшення пропускної здатності пункту та уникнення черг.
«Все це потрібно для того, щоб покращити, прискорити та зробити більш ефективним перетин кордону та митне оформлення товарів», – зазначив Голова Державної фіскальної служби України.
Крім того, Роман Насіров повідомив, що у рамках проведення експерименту, який передбачає виділення на ремонт доріг 50 відс. від суми перевиконання щомісячних індикативів митних платежів, на реконструкцію доріг Львівщині вже спрямовано 150 млн. гривень.
У вересні цього року Львівська митниця виконала індикатив Мінфіну на 117,3%, зібравши майже 713 млн. грн., а у жовтні – на 124%, зібравши 750 млн. грн. Загальне понад планове надходження за два місяці осені до державного бюджету становить 304 млн. грн., половину з яких і спрямовано до спеціального фонду обласного бюджету на поточний ремонт доріг.
«Люди будуть вдячні за витрачання сплачених податків на гарний проект. Ремонт дороги є реальним цьому підтвердженням. Цими благами громадяни України будуть з задоволенням користуватися щодня. Потрібно правильно проконтролювати, щоб і вартість, і якість були дійсно європейськими», – зазначив Роман Насіров.
У рамках поїздки Голова ДФС також відвідав Центр з обслуговування платників податків, де повідомив, що ДФС зацікавлена у підвищенні якості обслуговування платників і на сьогодні розвиток сервісної складової є одним із пріоритетних завдань служби.
Останнім часом Державною фіскальною службою України фіксуються випадки незаконного використання невідомими особами електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП) суб’єктів господарювання під час реєстрації податкових накладних.
Для протидії шахраям та з метою захисту законних інтересів платників податків Акредитованим центром сертифікації ключів ІДД ДФС вимушено введені деякі тимчасові обмеження під час обслуговування заявників, у тому числі щодо території реєстрації для юридичних осіб, умов представництва в АЦСК ІДД ДФС тощо.
Окрім того, за результатами засідань спільної робочої групи з розробки проектів нормативно-правових актів у сфері ЕЦП, учасниками якої є представники Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Центрального засвідчувального органу Міністерства юстиції України, Акредитованого центру сертифікації ключів ІДД ДФС та інших АЦСК, було надано пропозиції щодо посилення процедур ідентифікації та реєстрації заявників під час надання послуг ЕЦП акредитованими центрами сертифікації ключів.
Звертаємо увагу, що безпека використання послуг ЕЦП також залежить від дотримання умов захисту та зберігання особистого ключа ЕЦП його власником. Особистий ключ ЕЦП повинен зберігатися у таємниці, його передавання іншим особам заборонено.
27 листопада останній день сплати:
- авансового внеску рентної плати за користування надрами для видобування нафти, конденсату, газу природного, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану за листопад;
- авансового внеску рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України за листопад;
- авансового внеску рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку територією України за листопад.
Відповідно до пункту 1 статті 1 Закону України «Про адміністративні послуги» від 06.09.2012 №5203-VI із змінами та доповненнями (далі – Закон №5203) адміністративна послуга – результат здійснення владних повноважень суб’єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків такої особи відповідно до закону.
Суб’єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки, а у разі якщо суб’єктом надання є посадова особа, – органом, якому вона підпорядковується (пункт 1 статті 8 Закону №5203).
Наказом Державної фіскальної служби України (далі – ДФС) від 13.01.2015 №7 «Про затвердження інформаційних карток адміністративних послуг» встановлено тимчасовий перелік надання адміністративних послуг, що надаються ДФС та територіальними органами, до якого не включено послугу з надання довідок про наявність у фізичної особи статусу підприємця.
Водночас з метою забезпечення органів державної влади та учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців відповідно до Закону України від 15.05.2003 №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» із змінами і доповненнями (далі – Закон №755) створено Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців (далі – ЄДР).
Відомості, що містяться в ЄДР, є відкритими і загальнодоступними (стаття 20 Закону №775), за винятком реєстраційних номерів облікових карток платників податків, відомостей про відкриття та закриття рахунків, накладення та зняття арештів на рахунки та майно, відомостей, передбачених частиною другою статті 17 Закону №755.
Вільний та безкоштовний доступ фізичних та юридичних осіб до ЄДР забезпечений через веб-сайт ЄДР (www.irc.gov.ua).
З урахуванням норм статті 6 Закону №755 оформлення витягів, виписок та довідок здійснюють реєстраційні служби територіальних управлінь юстиції обласного значення або районного, районного у місті Києві. При цьому повноваження державного реєстратора, передбачені Законом №755-IV, з прийому документів для надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців та видачі оформлених результатів їх надання можуть виконувати посадові особи органів місцевого самоврядування, адміністратори центрів надання адміністративних послуг.
Порядок надання відомостей з ЄДР затверджений наказом Міністерства юстиції України від 31.03.2015 №466/5 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 31.03.2015 за №349/26794).
Слід зазначити, що розпорядником ЄДР є Міністерство Юстиції України, яке запровадило он-лайн сервіс отримання відомостей з ЄДР через офіційний веб-сайт за посиланням: https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch.
Відповідне питання-відповідь розміщене у підкатегорії 136.12 (довідки) категорії 136 (права та обов’язки контролюючих органів (ПКУ)) Бази знань, що знаходиться на сервісі «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс» офіційного веб-порталу ДФС України за посиланням https://zir.sfs.gov.ua у розділі: «ЗАПИТАННЯ-ВІДПОВІДІ З БАЗИ ЗНАНЬ».
Відповідно до підпункту 212.1.11 пункту 212.1 статті 212 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями (далі – Кодекс) платником акцизного податку є особа – суб’єкт господарювання роздрібної торгівлі, яка здійснює реалізацію підакцизних товарів.
Звертаємо увагу, що згідно з пунктом 297.1 статті 297 платники єдиного податку не звіляються від сплати акцизного податку.
Таким чином, платники єдиного податку, які здійснюють роздрібну торгівлю дозволеними відповідно до вимог Кодексу підакцизними товарами, є платниками акцизного податку.
У переважній більшості громадяни Дніпропетровського регіону використовують сервіс Державної фіскальної служби України «Пульс» для з’ясування питань щодо подання електронної звітності. Цієї тематики стосувалось більше половини звернень (51,5%).
Робота системи електронного адміністрування ПДВ цікавила 20% запитувачів. Понад 19% заявників порушували питання щодо організації роботи територіальних органів ГУ ДФС у Дніпропетровській області, з приводу перевірок суб’єктів господарювання звернулися 4,2% платників, особливостями реєстрації платником ПДВ цікавились 2,7% громадян тощо.
У той же час слід відзначити, що саме антикорупційної тематики стосувалось лише 4 звернення, або 0,65% від загальної їх кількості.
Всі звернення оперативно розглянуті у встановлений термін та вирішені по суті.
Нагадаємо, що звертатися щодо неправомірних дій або бездіяльності працівників Державної фіскальної служби, оперативно вирішити суперечливі запитання, які виникають у сфері адміністрування податків та під час здійснення митного контролю, можна за телефоном (044) 284-00-07. Лінія працює цілодобово.
ГУ ДФС у Дніпропетровській області нагадує, що згідно Закону України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон №265) з 01.01.2015 набрала чинності наступна вимога: «Суб’єкти господарювання, які використовують реєстратори розрахункових операцій (крім електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти) повинні подавати до органів державної податкової служби по дротових або бездротових каналах зв'язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам’яті реєстраторів розрахункових операцій або в пам’яті модемів, які до них приєднані.»
Це означає, що всі електронні контрольно-касові апарати (ЕККА) повинні відправляти копії кожного фіскального чека та кожний Z-звіт. На виконання даних вимог виробниками касової техніки розроблені та внесені до реєстру РРО нові версії програмного забезпечення для РРО та ЕККА.
Законом України від 28 грудня 2014 року №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» внесено зміни до Податкового кодексу України і, зокрема, Закону №265. Згідно вимог даного Закону «Дозволяється до 1 січня 2016 року використання електронних контрольно-касових апаратів, введених в експлуатацію до 1 січня 2015 року, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді та подають до органів ДФС України по дротових або бездротових каналах зв’язку тільки інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі, яка міститься в їх фіскальній пам’яті, і при цьому не подають електронних копій розрахункових документів».
Тобто з 01.01.2016 до суб’єктів господарювання – власників РРО та ЕККА, які не відповідають вимогам чинного законодавства, можуть бути застосовані штрафні санкції.
Для виконання вимог чинного законодавства рекомендуємо користувачам РРО та ЕККА протягом листопада – грудня 2015 року зробити доопрацювання, налаштування та оновлення програмного забезпечення комплекта «РРО+Модем» для передачі електроних копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків до Системи зберігання та обробки даних РРО Державної Фіскальної Служби України.
Наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 №859, який зареєстрований у Міністерстві юстиції України 26.10.2015 за №1298/27743 (далі – наказ №859), затверджені нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – декларація) та інструкція щодо її заповнення (далі – Інструкція №859).
Наказ №859 набрав чинності 17.11.2015, тобто з дня його офіційного опублікування (опублікований в «Офіційнийному віснику України» від 17.11.2015 №89).
Декларація складається з восьми розділів та чотирьох додатків до декларації (далі – додатки), які містять розрахунки окремих видів доходів (витрат) а саме:
- додаток Ф1 «Розрахунок податку на доходи фізичних осіб при отриманні доходів у формі заробітної плати від двох і більше податкових агентів згідно з підпунктом «є» пункту 176.1 статті 176 розділу IV Податкового кодексу України»;
- додаток Ф2 «Розрахунок податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору з доходів, отриманих від операцій з інвестиційними активами»;
- додаток Ф3 «Розрахунок податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору з доходів, отриманих з джерел за межами України»;
- додаток Ф4 «Розрахунок податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору з доходів, отриманих самозайнятою особою».
Додатки є складовою частиною декларації і без декларації не є дійсними. Додатки заповнюються та подаються виключно за наявності доходів (витрат), розрахунок яких міститься у цих додатках (пункт 2 розділу II Інструкції №859).
Пунктом 2 наказу №859 визначено, що втратив чинність, наказ Міністерства доходів і зборів України від 11.12.2013 №793 «Про затвердження форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 24.12.2013 за №2179/24711.
З 7 травня поточного року набрав чинності Закон України від 09.04.2015 №321-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо кредитних зобов’язань» (далі – Закон №321), опублікований у газеті «Голос України» від 06.05.2015 №79.
Законом №321 підрозділ 1 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктом 8 такого змісту:
«Не вважається додатковим благом платника податку та не включається до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу сума, прощена (анульована) кредитором у розмірі різниці між основною сумою боргу за фінансовим кредитом в іноземній валюті, визначена за офіційним курсом Національного банку України на дату зміни валюти зобов’язання за таким кредитом з іноземної валюти у гривню, та сумою такого боргу, визначеною за офіційним курсом Національного банку України станом на 1 січня 2014 року, а також сума процентів, комісії та/або штрафних санкцій (пені) за такими кредитами, прощених (анульованих) кредитором за його самостійним рішенням, не пов’язаним із процедурою його банкрутства, до закінчення строку позовної давності.
Норми цього пункту застосовуються до фінансових кредитів в іноземній валюті, не погашених до 1 січня 2014 року.
Дія абзацу першого цього пункту поширюється на операції з прощення (анулювання) кредитором боржникові заборгованості за фінансовим кредитом в іноземній валюті, що здійснювалися починаючи з 1 січня 2015 року».
Переважну більшість спорів, що перебувають на розгляді в адміністративних судах різних інстанцій, становлять податкові спори. Станом на 1 листопада 2015 року в судах за участю органів ДФС Дніпропетровської області перебувало на розгляді 15392 справ різних категорій на загальну суму 12,5 млрд. грн. Розглянуто протягом року 4869 справ на суму 4,07 млрд. грн., з них 3078 справ на суму 2,02 млрд. грн. вирішені на користь органів ДФС області.
Із загальної кількості за позовами до територіальних органів ДФС Дніпропетровської області справи стосуються визнання недійсними (нечинними) податкових повідомлень - рішень, переважно донарахування податку на прибуток та податку на додану вартість. У більшості випадків, предметом спору є операції, в яких фіктивні суб’єкти господарювання виступають, як контрагенти платників податків або, як посередники в процесі постачання товару.
Основними факторами задоволення переважної кількості розглянутих справ у судах на користь органів ДФС області, яких протягом 2015 року - 619 на загальну суму 1,6 млрд. грн., є існуюча практика досудового вирішення спорів із платниками та підвищення рівня претензійно-позовної роботи.
Статтею 119 Кодексу законів про працю (далі – КЗпП) передбачені гарантії, зокрема, для працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, на строк до закінчення особливого періоду або до дня фактичної демобілізації. За такими працівниками зберігаються місце роботи, посада і компенсується із бюджету середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, в яких вони працювали на час призову, незалежно від підпорядкування та форми власності. Виплата таких компенсацій із бюджету в межах середнього заробітку провадиться за рахунок коштів Державного бюджету України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України постановою від 04.03.2015 №105 (далі – Постанова №105) затвердив Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці… (далі – Порядок), який набрав чинності з 17.03.2015.
Цим Порядком визначено механізм виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, за рахунок і у межах коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою 2501350 «Компенсація підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період».
Відповідно до підпункту «и» підпункту 165.1.1 пункту 165.1 статті 165 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються, зокрема, компенсаційні виплати з бюджету у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.
Враховуючи зазначене, дохід, отриманий працівниками, призваними на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період у вигляді компенсаційних виплат, який виплачується роботодавцем за рахунок коштів державного бюджету у межах середнього заробітку відповідно до Постанови №105 не включається до оподатковуваного доходу таких працівників, тобто не оподатковується податком на доходи фізичних осіб.
Більш детальна інформація та відповідне питання – відповідь розміщено у підкатегорії 103.02 (об’єкт оподаткування) категорії 103 (податок на доходи фізичних осіб) Бази знань, що знаходиться на сервісі «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс» офіційного веб-порталу ДФС України за посиланням https://zir.sfs.gov.ua у розділі: «ЗАПИТАННЯ-ВІДПОВІДІ З БАЗИ ЗНАНЬ».
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області повідомляє, що сума надміру витрачених коштів, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлені законодавством строки, підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.
Підпунктом 164.2.11 пункту 164.2 статті 164 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями (далі – Кодекс) визначено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються сума надміру витрачених коштів, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлені законодавством строки, розмір якої обчислюється відповідно до пункту 170.9статті 170 цього Кодексу;
Нагадуємо, що Міністерство фінансів України наказом від 28.09.2015 №841, який зареєстрований у Міністерстві юстиції України 13.10.2015 за №1248/27693 (далі – наказ №841), затвердив нову форму Звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт (далі – Звіт) та Порядок складання Звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт (далі – Порядок №841).
Наказ №841 набрав чинності 06.11.2015 (опублікований в «Офіційному віснику України» від 06.11.2015 №86).
Звертаємо увагу, що після повернення з відрядження працівник зобов’язаний до закінчення п’ятого банківського дня, що настає за днем, в якому платник податку завершує таке відрядження або завершує виконання окремої цивільно-правової дії за дорученням та за рахунок податкового агента платника податку, що надав кошти під звіт, надати Звіт (пункт 2 Порядку №841).
За наявності надміру витрачених коштів така сума повертається платником податку у касу або зараховується на банківський рахунок особи, що їх видала, до або при поданні зазначеного Звіту (пункт 2 Порядку №841).
Якщо платник податку не повертає суми надміру витрачених коштів протягом звітного місяця, на який припадає граничний строк (до закінчення третього або п’ятого, а в окремих випадках десятого чи двадцятого банківського дня, що настає за днем, у якому платник податку завершує відрядження або завершує виконання окремої цивільно-правової дії за дорученням та за рахунок податкового агента платника податку, що надав кошти під звіт), то така сума, розрахована з урахуванням пункту 164.5 статті 164 Кодексу України , підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб відповідно до пункту 167.1 статті 167 Кодексу за ставкою 15% та/або 20% за рахунок будь-якого оподатковуваного доходу (після його оподаткування) за відповідний місяць. У разі недостатності суми доходу – за рахунок оподатковуваних доходів наступних звітних місяців до повної сплати суми такого податку (пункт 4 Порядку №841).
Відповідно до підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу платниками військового збору є особи, визначені пунктом 162.1 статті 162 Кодексу, зокрема, фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні. Об’єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені статтею 163 Кодексу, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід. Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника, зобов’язаний утримувати військовий збір із суми такого доходу за його рахунок за ставкою 1,5% (підпункт 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 Кодексу). Таким чином, суми зазначених коштів підлягають оподаткуванню військовим збором.
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області нагадує, що Державною фіскальною службою України у листі від 23.10.2015 №39139/7/99-99-11-01-01-17 (далі – лист №39139 ДФС України) повідомлено про основні зміни у порядку обліку платників податків і зборів та порядку реєстрації платників податку на додану вартість (далі – ПДВ).
З 16.10.2015 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 31.08.2015 №747 «Про затвердження Змін до Порядку обліку платників податків і зборів та Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість», що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 17.09.2015 за №1113/27558 (далі – Наказ №747).
Зокрема, відповідно до розділів ІІІ та VІ Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588, що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за №1562/20300, із змінами (далі – Порядок №1588), взяття на облік платників податків та передача до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців (далі – ЄДР) даних про взяття їх на облік у контролюючих органах здійснюється у день отримання відомостей з ЄДР. Такими змінами забезпечено реєстрацію бізнесу протягом 24 годин та приведено Порядок №1588 у відповідність до Закону України від 12.02.2015 №191-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)».
Серед основних змін також визначено, що перелік документів, який подається відповідно до пункту 4.4 розділу IV Порядку №1588 нерезидентом для взяття на облік в контролюючих органах, приведений у відповідність до положень статті 64 розділу II Податкового кодексу України (далі – Кодекс) зі змінами, внесеними Законом України від 17.07.2015 №655-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків».
Окремі зміни внесено щодо обліку та реєстрації договорів управління майном та договорів про спільну діяльність без створення юридичних осіб.
Наказом №747 викладено у новій редакції додаток 13 до Положення про реєстрацію платників ПДВ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.112014 №1130, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за №1456/26233 (із змінами), яким встановлюється форма витягу з реєстру платників ПДВ (форма №2-ВР). Нова форма витягу структурована та у зв’язку з прийняттям Закону України від 16.07.2015 №643-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість» витяг доповнено реквізитами додаткового рахунка у системі електронного адміністрування ПДВ сільськогосподарського підприємства, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу, призначеного для перерахування коштів на спеціальний рахунок.
Більше інформації про ці та інші зміни можна дізнатися з листа №39139, який розміщено на офіційному веб-порталі ДФС України за посиланням:
https://sfs.gov.ua/yuridichnim-osobam/derjavna-reestratsiya-ta-obl/listi/64563.html.
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області нагадує, що відповідно до пункту 169.1 статті 169 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями (далі – Кодекс) з урахуванням норм підпункту 169.4.1 пункту 169.4 цієї статті Кодексу платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги у розмірі, що дорівнює 100% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року, – для будь-якого платника податку (підпункт 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 Кодексу) (прожитковий мінімум для працездатних осіб станом на 01.01.2015 складає 1218 грн.).
Підвищена соціальна пільга у розмірі 150% суми пільги, визначеної підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 Кодексу, надається платнику податків, який (підпункт 169.1.3 пункту 169.1 статті 169 Кодексу):
а) є одинокою матір’ю (батьком), вдовою (вдівцем) або опікуном, піклувальником – у розрахунку на кожну дитину віком до 18 років;
б) утримує дитину-інваліда - у розрахунку на кожну таку дитину віком до 18 років;
в) є особою, віднесеною законом до першої або другої категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, включаючи осіб, нагороджених грамотами Президії Верховної Ради УРСР у зв’язку з їх участю в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи;
г) є учнем, студентом, аспірантом, ординатором, ад’юнктом;
ґ) є інвалідом I або II групи, у тому числі з дитинства, крім інвалідів, пільга яким визначена підпунктом «б» підпункту 169.1.4 цього пункту;
д) є особою, якій присуджено довічну стипендію як громадянину, що зазнав переслідувань за правозахисну діяльність, включаючи журналістів;
е) є учасником бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни, на якого поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», крім осіб, визначених у підпункті «б» підпункту 169.1.4 цього пункту.
З урахувнням вимог пункту 1 розділу ХІХ Кодексу до 31.12.2015 для цілей застосування підпункту 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 податкова соціальна пільга надається у розмірі, що дорівнює 50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року, – для будь-якого платника податку.
Отже, у 2015 року 150% податкова соціальна пільга складає 913,50 грн. (1218 х 150% х 50%).
При цьому, для застосування податкової соціальної пільги у 2015 році розмір заробітної плати на місяць не повинен перевищувати 1710 гривень (підпункт 169.4.1 пункту 169.4 статті 169 Кодексу).
Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями (далі – Кодекс) визначено, що податком на доходи фізичних осіб не оподатковуються добові витрати на відрядження у межах території України, але не більш як 0,2 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року, в розрахунку за кожен календарний день такого відрядження, а для відряджень за кордон – не вище 0,75 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року, в розрахунку за кожен календарний день такого відрядження (підпункт 165.1.11 пункту 165.1 статті 165 та пункт 170.9 статті 170 Кодексу).
Суми та склад витрат на відрядження державних службовців, а також інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково фінансуються за рахунок бюджетних коштів, визначаються окремо постановою Кабінету Міністрів України від 02.02.2011 №98 (додаток 1 до постанови).
Тобто, граничні норми добових витрат (з метою оподаткування податком на доходи фізичних осіб), крім витрат на відрядження державних службовців та інших зазначених осіб, розраховуються з показника мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року (з 1 січня 2015 року мінімальна заробітна плата складає 1218 гривень) та становлять у 2015 році:
- у межах України – 243,6 грн.;
- за кордон – 913,5 грн.
Зміна мінімальної заробітної плати протягом року не впливає на граничні норми добових витрат, які були встановлені на 1 січня звітного року.
На протязі січня – жовтня 2015 року платникам Дніпропетров- ського регіону відшкодовано майже 530 млн. грн. податку на додану вартість, з них за процедурою автоматичного відшкодування – 209,27 млн. грн.
Спостерігається, що з початку року платникам регіону відшкодовано податку на додану вартість майже на 140 млн. грн., або на 35,7% більше, ніж за десять місяців минулого року. Про це повідомив в.о. начальника ГУ ДФС у Дніпропетровській області Геннадій Ткачук.
Крім того, на сьогоднішній день кількість платників, які отримали суми ПДВ по автоматичному відшкодуванню складає 65, що вдвічі більше аналогічного періоду попереднього року.
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області повідомляє, що законодавством не передбачені форма та порядок видачі довідки про доходи фізичним особам, які не надавали декларацію про доходи до податкової інспекції.
Згідно з Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (далі – Державний реєстр), затверженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 10.12.2013 №779, що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 26.12.2013 за №2211/24743, до Державного реєстру включаються дані про фізичних осіб, зокрема: джерела отримання доходів; об’єкти оподаткування; сума нарахованих та/або отриманих доходів; сума нарахованих та/або сплачених податків; інформація про податкову знижку та податкові пільги платника податків.
Відомості з Державного реєстру використовуються контролюючими органами виключно для здійснення контролю за дотриманням податкового законодавства України та є інформацією з обмеженим доступом, крім відомостей про взяття на облік фізичних осіб – підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.
Фізична особа, яка зареєстрована у Державному реєстрі чи в окремому реєстрі Державного реєстру, може отримати відомості про себе, наявні у Державному реєстрі.
Для отримання відомостей про себе з Державного реєстру фізична особа звертається особисто або через уповноважену особу до контролюючого органу за своїм місцем проживання, або за місцем отримання доходів, або за місцезнаходженням іншого об’єкта оподаткування, подає документ, що посвідчує особу, та заяву.
Відомості з Державного реєстру – це документ, який безоплатно надається контролюючим органом за зверненням фізичної особи або уповноваженої нею особи на отримання відомостей про себе з Державного реєстру протягом п’яти робочих днів з дня звернення фізичної особи.
Відомості з Державного реєстру надаються на бланку контролюючого органу особисто фізичній особі або законному представнику чи уповноваженій особі за умови пред’явлення документа, що посвідчує особу, та довіреності, засвідченої в нотаріальному порядку, на отримання відомостей про джерела доходів/доходи (після пред’явлення повертається) та її копії, документа, що посвідчує особу такого представника, та ксерокопії (з чітким зображенням) документа, що посвідчує особу довірителя.
Відомості з Державного реєстру не є довідкою про всі доходи фізичної особи.
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області повідомляє, що можливість скасування власного посиленого сертифікату, отриманого в Акредитованому центрі сертифі- кації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС (далі – АЦСК ІДД ДФС), реалізована у надійному засобі електронного цифрового підпису «ІІТ Користувач ЦСК–1», за допомогою якого таке скасування здійснюється за електронним запитом з використанням особистого ключа.
Процедура скасування посиленого сертифіката за електронним запитом дуже проста та не потребує відвідування відокремленого пункту реєстрації АЦСК ІДД ДФС.
Детальну інформацію щодо скасування посилених сертифікатів за допомогою надійного засобу електронного цифрового підпису «ІІТ Користувач ЦСК–1» можна переглянути у настанові користувача (пункт 5.10 розділу 5).
Завантажити актуальну версію надійного засобу ЕЦП «ІІТ Користувач ЦСК–1» та настанову користувача можна у розділі «Програмне забезпечення»/«Інше»/«Надійний засіб електронного цифрового підпису – «ІІТ Користувач ЦСК–1» офіційного інформаційного ресурсу АЦСК ІДД ДФС за посиланням:
https://acskidd.gov.ua/korustyvach_csk.
Дніпропетровська ОДПІ нагадує , що кожен громадянин, який отримав дохід у вигляді спадщини (подарунку) зобов’язаний задекларувати такий дохід та сплатити податок.
Повідомляємо, що для спадщини і подарунка діють такі ж правила декларування та оподаткування, як для інших доходів фізичних осіб. А згідно зі ст. 174 глави IV Податкового кодексу України, податком обкладаються такі види спадщини, як об’єкти нерухомості; рухоме майно, до якого відносяться антикваріат, твори мистецтва, коштовності, будь-які транспортні засоби, а також інші види рухомого майна; об’єкти комерційної власності: цінні папери, корпоративні права; готівка або гроші на рахунку в будь-якій фінустанові, іпотечні сертифікати, сертифікати фонду операцій з нерухомістю.
Як повідомляють фахівці Дніпропетровської ОДПІ, ставка податку на спадщину залежить від виду успадкованого об’єкта і від ступеня споріднення спадкоємця і спадкодавця. Так, батьки, подружжя і діти (в тому числі усиновлені) є ріднею першого ступеня і, згідно закону, не повинні платити податок на спадщину. Відповідно, вони мають право його не декларувати.
Інші члени сім’ї відносяться до другого ступеня споріднення і зобов’язані сплачувати 5% вартості подарунка або успадкованого об’єкта. Так само, як і всі інші спадкоємці, які не є членами сім’ї.
Зверніть увагу, отримані подарунки наприклад, від сестри або брата також повинні бути задекларовані та оподатковуються 5% податку з суми подарунка. При невчасно поданій (не поданій) декларації сплачується штраф 170 грн.
Звертаємо також вашу увагу на важливий нюанс: якщо спадщину або подарунок отримано від нерезидентів України, то сума податку складе 15% (20%).
Також, одержувачі спадщини або подарунків в 2015 році повинні подати декларацію про доходи і вказати в ній вартість майна чи немайнових прав, отриманих в дар або в спадщину до 1 травня 2016 року, а сплатити податок з такого доходу до 1 серпня 2016 року.
Дніпропетровська ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області звертає увагу платників податків, що урахуванням змін, внесених до пункту 198.6 статті 198 ПКУ, з 29.07.2015 (дати набрання чинності Законом України від 16 липня 2015 року №643-VІІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість» (далі – Закон №643)) діє норма, згідно з якою у разі, якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної.
До набрання чинності Законом №643 зазначений термін становив 180 календарних днів. Податкові накладні/розрахунки коригування, які станом на 29.07.2015 не зареєстровані в ЄРПН та по яких станом на вказану дату сплинув граничний термін їх реєстрації в ЄРПН (з дати їх складання минуло 180 календарних днів), не можуть бути зареєстровані в ЄРПН після 29.07.2015 та включені до складу податкового кредиту. При цьому податкові накладні, які складені постачальником товарів/послуг у січні 2015 року та які не підлягали обов’язковій реєстрації в ЄРПН (сума ПДВ не перевищує 10 тис. грн. та складені за операціями з постачання товарів, що не відносяться до підакцизної та імпортовано продукції), включаються до складу податкового кредиту покупця за січень 2015 року (за умови дотримання інших вимог Кодексу щодо формування податкового кредиту). До складу податкового кредиту наступних звітних періодів такі податкові накладні не можуть бути включені.
Фахівці Дніпропетровської ОДПІ повідомляють, що відповідно до п.п. 296.1.1 п. 296.1 ст. 296 Податкового кодексу України платники єдиного податку першої і другої груп та платники єдиного податку третьої групи (фізичні особи - підприємці), які не є платниками податку на додану вартість, ведуть книгу обліку доходів шляхом щоденного, за підсумками робочого дня, відображення отриманих доходів.
Порядок ведення книги обліку доходів платників єдиного податку першої і другої груп та платників єдиного податку третьої групи, які не є платниками податку на додану вартість, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2015 №579 (далі – Порядок №579).
У книзі обліку доходів фізичні особи - підприємці, що обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку першої і другої груп, а також платники єдиного податку третьої групи, які не є платниками податку на додану вартість, відображають щоденно, за підсумками робочого дня отримані доходи (п. 1 Порядку №579).
Оскільки платники єдиного податку у книзі обліку доходів здійснюють записи за підсумком робочого дня, протягом якого було отримано дохід, то відомості у графах 4 «скоригована сума доходу» та 6 «всього» зазначеної книги не можуть вказуватися з від’ємним значенням.
Дніпропетровська ОДПІ повідомляє, що дохід, отриманий платником податку від продажу (обміну) не частіше одного разу протягом звітного податкового року житлового будинку, квартири або їх частини, кімнати, садового (дачного) будинку (включаючи земельну ділянку, на якій розташовані такі об’єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці), а також земельної ділянки, що не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної ст.121 Земельного кодексу України залежно від її призначення, та за умови перебування такого майна у власності платника податку понад три роки, не оподатковується. Разом з тим, слід зазначити, що умова перебування такого майна у власності платника податку понад три роки не розповсюджується на майно, отримане таким платником у спадщину.
Що стосується доходу, отриманого платником податку від продажу протягом звітного податкового року більш як одного з об’єктів нерухомості, то такий дохід підлягає оподаткуванню за ставкою 5 відсотків бази оподаткування.
Тобто, у громадянина, у якого квартира перебуває у власності більше ніж 3 роки та це перший продаж у цьому році, дохід від продажу такої квартири не оподатковується.
Довідково повідомляємо, під час проведення операцій з продажу (обміну) об’єктів нерухомості між фізичними особами нотаріус посвідчує відповідний договір за наявності оціночної вартості такого нерухомого майна та документа про сплату податку до бюджету стороною (сторонами) договору та подає до контролюючого органу за місцем розташування державної нотаріальної контори або робочого місця приватного нотаріуса інформацію про такий договір, включаючи інформацію про його вартість та суму сплаченого податку.
Порядок оподаткування операцій з продажу (обміну) об’єктів нерухомого майна визначено статтею 172 Податкового Кодексу України.
Дніпропетровською ОДПІ за 10 місяців 2015 року укладено 52 договори на добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування
Починаючи з 1 січня 2004 року, замість трудового стажу для обчислення розміру пенсій визначається страховий стаж людини. Це період, протягом якого громадянин підлягав загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески.
Страховий стаж обчислюється помісячно, і той місяць, за який внески не сплачені, не включається до страхового стажу. Особа, яка не сплачує внески не набуває страхового стажу. Тобто, за ці періоди життя в її персональній обліковій картці в системі персоніфікованого обліку буде відсутня інформація для обчислення пенсії.
Працюючи без оформлення трудових відносин з роботодавцем, та отримуючи всю чи частину заробітної плати в «конверті», з якої єдиний соціальний внесок роботодавцем не сплачуються, громадяни втрачають страховий стаж та в майбутньому отримають пенсію меншу, ніж вона могла бути.
Громадяни, що виявили бажання брати участь в одному з чотирьох видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, повинні подати заяву та копії документів до фіскального органу за місцем проживання. Зокрема, необхідно подати: копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків; копію трудової книжки; копію документа, що посвідчує особу.
Фізичні особи-підприємці та особи, які забезпечують себе роботою самостійно крім згаданих вище документів надають також копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців або іншого документа, що підтверджує право на зайняття відповідною діяльністю. Члени фермерського господарства, особистого селянського господарства - документ, що підтверджує їх членство у такому господарстві.
Після того, як була подана заява про добровільну участь та всі необхідні документи, працівник фіскального органу перевіряє викладені у них відомості та не пізніше, ніж 30 календарних днів з дня отримання заяви, укладає договір. Договір про добровільну участь набирає чинності з дня його підписання, та може бути укладений на період не менше одного року.
При цьому сума сплаченого внеску за кожен місяць такого періоду не може бути меншою за мінімальний страховий внесок та більшою за суму єдиного внеску, обчисленого, виходячи з максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановлених на дату укладення договору.
Варто зазначити, що договором про добровільну участь може бути передбачена одноразова сплата застрахованою особою страхових внесків за попередні періоди. При цьому сума сплачених страхових внесків за кожний місяць не може бути меншою мінімального страхового внеску (з 1 травня 2014 року — 34,3% мінімального розміру заробітної плати, який був встановлений на день укладання договору).
За січень-жовтень 2015 року Дніпропетровською ОДПІ укладено 52 договори на добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, за якими сплачено понад 313 тис.грн. внесків.
Таким чином, громадяни, які не підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, можуть укласти договір з Дніпропетровською ОДПІ (адреса: с. Ювілейне, вул. Теплична, 13, к. 119, тел. (056) 374-88-16) та добровільно сплачувати страхові внески, і тим самим подбати про свою майбутню пенсію.
19 січня 2016 року - граничний термін сплати єдиного внеску за IV квартал 2015 року для підприємців-спрощенців
Дніпропетровська ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області нагадує платникам єдиного внеску – фізичним особам–підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування, що граничний термін сплати єдиного внеску за ІV квартал 2015 року - 19 січня 2016 року.
Фізичні особи–підприємці зобов’язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок (абз. 3 ч. 8 ст. 9 Закону України від 08.07.2010 №2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування").
Водночас, пп. 2 п. 6 розд. ІV Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (наказ Мінфіну від 20.04.2015 № 449) передбачено, що ФОП – платники єдиного внеску можуть сплачувати єдиний внесок у вигляді авансового платежу в розмірі, який самостійно визначили, до 20 числа кожного місяця поточного кварталу. При цьому суми єдиного внеску, сплачені у вигляді авансових платежів, враховуються платником при остаточному розрахунку, який здійснюється ним за календарний квартал до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.
Таким чином, граничний термін сплати єдиного внеску за себе фізичними особами-підприємцями, які обрали прощену систему оподаткування – 19 число місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.
Фізичні особи - підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування без використання праці найманих працівників, нараховують єдиний внесок у розмірі 34,7% на суму, визначену такими платниками самостійно, але не менше розміру мінімального страхового внеску.
Нагадаємо, що з 1 вересня 2015 року збільшено розмір мінімальної заробітної плати до 1378 гривень. У зв’язку з цим мінімальний розмір єдиного внеску для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування за себе, з вересня 2015 року становить 478,17 грн. за місяць (1378 х 34,7%), за IV квартал 2015 року - 1434,51 грн. (478,17 х 3 міс.).
За несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20% від несвоєчасно сплачених сум та пеня у розмірі 0,1% суми недоїмки за кожний день прострочення, а посадова особа притягується до адміністративнивної відповідальності (ст. 165-1 КУАпП).
Відповідно до п. 2 розд. ІІІ Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435 (далі – Порядок № 435), ФОП «спрощенці» формують та подають звіт самі за себе один раз на рік до 10 лютого 2016 року (граничний термін - 09 лютого 2016 року) за формою згідно таблиці 2 додатка 5 до Порядку № 435.
За неподання або несвоєчасне подання звітності накладається штраф у розмірі 170 грн., а посадова особа притягується до адміністративнивної відповідальності (ст. 165-1 КУАпП).
Для зручності, подавати звітність з єдиного внеску платники можуть в електронному вигляді. Безкоштовно отримати електронний цифровий підпис можна у пункті реєстрації користувачів, які діють при Лівобережній ОДПІ. Детальніше про електронне звітування можна дізнатися на сайті ДФС України (https://www.acskidd.gov.ua/).
Нарахування єдиного внеску при відсутності доходів у підприємців, які обрали загальну систему оподаткування
Фізичні особи – підприємці, які перебувають на загальній системі оподаткування, та особи, які провадять незалежну професійну діяльність нараховують єдиний внесок на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).
Якщо платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску (01.01.2015 по 31.08.2015 - 20706 грн., з 01.09.2015 – 23426 грн.). При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (з 01.01.2015 по 31.08.2015 - 422,65 грн., з 01.09.2015 – 478,17 грн.).
Звертаємо увагу, якщо «загальники», не отримували доходів (прибутків) у звітному році або окремому місяці звітного року, такі особи можуть не визначати базу єдиного внеску, оскільки вказаною нормою передбачено їх право на сплату єдиного внеску, а не обов’язок.
Відповідно до п. 2 розд. ІІІ Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435 (далі – Порядок № 435), фізичні особи-підприємці - «загальники» формують та подають звіт самі за себе один раз на рік (за 2015 рік - до 10 лютого 2016 року, тобто граничний строк подання – 09 лютого 2015 року) за формою згідно таблиці 1 додатка 5 до Порядку № 435.
За неподання або несвоєчасне подання звітності накладається штраф у розмірі 170 грн., а посадова особа притягується до адміністративнивної відповідальності (ст. 165-1 КУАпП).
«Фізичні особи-підприємці – «загальники» зобов’язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний рік, до 10 лютого 2016 року (граничний термін сплати – 09 лютого 2016 року) (абзац третій частини восьмої ст. 9 Закону № 2464).
За несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20% від несвоєчасно сплачених сум та пеня у розмірі 0,1% суми недоїмки за кожний день прострочення, а посадова особа притягується до адміністративнивної відповідальності (ст. 165-1 КУАпП).
Скористайтесь сервісом ДФСУ «Пульс»
Дніпропетровська ОДПІ звертає увагу платників, що головний принцип роботи сервісу «Пульс» – зворотній зв’язок та оперативне вирішення проблемних питань платників. Ефектом такого зворотного зв’язку стає покращення сервісного супроводу підприємництва. Працівники ДФС не тільки приймають повідомлення від громадян, а й інформують заявників про результати розгляду звернень та вжиті заходи.
Номер телефону сервісу ДФСУ „Пульс” (044) 284-00-07. Лінія працює цілодобово.
З 20 листопада Державна фіскальна служба України запроваджує новий електронний сервіс «Інформування громадян про результати обробки файлів-запитів щодо доходів фізичних осіб, які звернулись за призначенням житлових субсидій, що надходять від підрозділів соціального захисту населення».
За його допомогою громадяни та працівники органів соціального захисту населення, вказавши реєстраційні дані фізичної особи, можуть у телефонному режимі отримати необхідну інформацію в Інформаційно-довідковому департаменті ДФС.
Контактні телефони для отримання інформації:
0-800-501-007 (безкоштовно зі стаціонарних телефонів)
(044) 454-16-13 з 8:00 до 20:00 (крім суботи та неділі) для мешканців Києва.
Загалом, з 1 травня 2015 року ДФС оброблено та надано інформацію про доходи фізичних осіб, які звернулись за призначенням житлових субсидій, по 10 млн. запитах від 669 структурних підрозділів соціального захисту населення.
Нинішня податкова система не відповідає тому стану економіки, який є на сьогоднішній день, і нам треба разом працювати над тим, щоб реформа дала саме конструктивні зміни. Про це заявив під час відкриття другої частини Х з’їзду АППУ Голова ДФС Роман Насіров.
«Зараз дуже важливий час для нашого бізнесу, для всієї економіки. Тому ми маємо об’єднати наші зусилля, щоб зробити роботу фіскальної служби прозорою, створивши справжню сервісну службу. У нас є підписаний меморандум з АППУ, але зараз вже треба переходити до більш рішучих кроків, сідати разом за стіл перемовин і почати працювати в реальному режимі часу. Податкова реформа для бізнесу має стартувати в грудні 2015 року!», - заявив Роман Насіров.
Очільник ДФС зазначив, що служба буде залучати до співпраці експертів і членів асоціації в багатьох питаннях. АППУ має фактично виступати лобістом реформ, так як деякі зміни просто застрягають в бюрократії. Співпраця з громадськістю, з місцевими органами влади дає можливість працювати більш ефективно всім підрозділам служби. В підтвердження цієї ідеї виступив і присутній на з’їзді голова Одеської ОДА Міхеіл Саакашвілі. Він зазначив, що співпраця з керівництвом ДФС йде і результати справжньої ефективної роботи можна буде побачити вже до 1 березня наступного року.
Ще одним напрямом роботи для себе в ДФС вбачають перегляд умов роботи бізнесу. З тією ситуацією, яка є в економіці країни, в службі вважають за потрібне або взагалі відмовитись від авансової сплати податку на прибуток, або перейти на трьохмісячний режим контролю. Крім того, керівництво ДФС вважає, що новий Податковий кодекс має чітко закріпити умови роботи для бізнесу на 2-4 роки, чи в крайньому випадку ввести мораторій на зміни.
«Ви можете покладатися на ДФС, а ми зі свого боку будемо як можемо підтримувати вас і намагатися разом з вами змінити як саму фіскальну службу, так і підхід до адміністрування податків, що фактично змінить на краще нашу країну», - підсумував свій виступ Роман Насіров.
У зв’язку з проведенням аварійно-відновлювальних робіт та переналаштуванням обладнання Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС сформовано нові технологічні сертифікати CMP-серверу. Їх необхідно додати до файлового сховища та здійснити переналаштування програмного забезпечення, що використовується для підписання електронних документів.
Завантажити нові технологічні сертифікати CMP-серверу можна за цим посиланням.
Завантажити повний перелік актуальних технологічних сертифікатів АЦСК ІДД ДФС можна у розділі «Сертифікати АЦСК» офіційного інформаційного ресурсу.
Прес-служба СМР - 23.11.2015.